پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

پایگاه شخصی دکتر محمد حسن قدیری ابیانه

دکترای علوم استراتژیک با گرایش مدیریت استراتژیک، معمار پایه یک و عضو نظام مهندسی، مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام، سفیرسابق در مکزیک و استرالیا

اطلاعیه : جهت عضویت و مطالعه مطالب، به آدرس ghadiri1404@ در تلگرام، بپیوندید
محمد حسین قدیری ابیانه
فیلم معرفی قدیری ابیانه در کادر زیر:
Loading
پیوندها
پیوندهای روزانه
طبقه بندی موضوعی
محمد حسین قدیری ابیانه
آخرین نظرات

پنجشنبه, ۱۹ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۰۴ ق.ظ

۰

عوامل تاب‌آوری نظام به روایت قدیری‌ابیانه

پنجشنبه, ۱۹ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۰۴ ق.ظ

قدیری ابیانه:✌️ عوامل تاب‌آوری نظام به روایت قدیری‌ابیانه

📆۱۸ بهمن ۱۴۰۲

دیپلمات سابق ایران با اشاره به توطئه‌های متعددی که دشمنان از بدو پیروزی انقلاب علیه نظام و مردم ایران اسلامی انجام داده‌اند، گفت: باید ببینیم تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها چیست که اجازه نداد فرزندان منحرف، انقلاب را از بین ببرند و ما در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم؛ با تحلیل استراتژیک می‌گویم از این پس هم انقلاب با پیشرفت جدی مواجه است.

خبرگزاری شبستان_ گروه سیاسی: قیام مردم ایران علیه رژیم پهلوی در سال ۱۳۵۷، در شمار انقلاب‌های اجتماعی است که ضمن تغییر اساس حکومت، در خط‌مشی‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در ابعاد داخلی و خارجی نیز دگرگونی ایجاد کرد. سیاست اسلام‌زدایی رژیم پهلوی و وابستگی آن به دولت‌های غربی، منشأ اعتراضات فراوانی بود که از سال ۱۳۴۱ به رهبری امام‌خمینی به‌طور جدی دنبال شد. در عرصه عمل، افزون بر روحانیت، شبکۀ عظیم مساجد و بازاریان، دانشجویان، احزاب و گروه‌های مذهبی و ملی و گروه‌های سیاسی غیر مذهبی نیز با رژیم پهلوی وارد مبارزه سیاسی و گاه نظامی شدند. از نظر امام‌خمینی ره مهم‌ترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی، تکیه به خدا، توجه به جنبه معنوی و استقبال از شهادت بود. اصلی‌ترین دستاورد داخلی انقلاب، تشکیل نظامی دینی بود که در حوزۀ خارجی نیز به عنوان نقطه‌عطفی در جهان، به الگوی مبارزۀ مردم تحت سلطه تبدیل شد. امام‌خمینی مهم‌ترین آسیب‌های انقلاب را انحراف از اصول اسلامی، رفاه‌زدگی، بی‌عدالتی، تفرقه، سوء مدیریت و تحریف تاریخ انقلاب می‌دانستند.انقلاب اسلامی در سخت ترین شرایط استبدادی به رهبری امام خمینی ره در ایران به ثمره نشست و در طول عمر بیش از ۴۵ ساله خود همواره با تهدیدات مختلف در حوزه های مختلف مواجه بوده است اما در طی این سال ها با تکیه بر اصول اسلامی و قرآنی و هدایت های حکیمانه رهبر انقلاب همواره از گردنه های سخت به سلامت عبور کرده است. در همین زیر ارایه می شود.

❓ انقلاب اسلامی در چه موقعیت زمانی و مکانی به پیروزی رسید؟

انقلاب اسلامی ایران در ۲۲ بهمن ۵۷ در سرزمینی به پیروزی رسید که از نظر وسعت بزرگ تر از مجموعه وسعت کشورهای انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا است در حالی که حکومت شاه مورد حمایت تمام قدرت های عالم یعنی آمریکا و اروپا و چین و اتحاد جماهیر شوروی و متحدینش بود و در عین حال نهضت اسلامی هیچ امکانی نداشت نه یک هواپیما و یا قطار و تانک نداشتیم و آنچه داشتیم رهنمودهای امام (ره) بر اساس قرآن به علاوه حمایت و پشتیبانی مردم بود.

🔎 در گزارش وزرات خارجه آمریکا قبل از انقلاب به چه مواردی اشاره شده بود؟

سایروس ونس وزیر خارجه آمریکا قبل از انقلاب گزارشی به سفارتخانه های خود فرستاد که تا نشان دهد وضعیت انقلاب چگونه است و این سندی بود که در اسناد لانه جاسوسی افشا شد. در این سند اتحاد جماهیر شوروی و چین نیز رژیم شاه را به یک نظام اسلامی ترجیح می دهند زیرا خودشان بر ملت های مسلمانی سلطه دارند و نگران آن هستند که اگر انقلاب اسلامی پیروز شود به آنها نیز سرایت کند در حالی که ارتش، ساواک، نیروی انتظامی، دولت و ۶۰ هزار مستشار نظامی در داخل کشور حامی شاه هستند.

اینکه پیرمردی با دست های خالی از نجف و بعد از پاریس انقلاب را و بعد از آن در تهران در یک مدرسه انقلاب را هدایت و به پیروزی برساند، چیزی است که دوست و دشمن تصور آن را نمی‌کردند. معتقدم علت اصلی پیروزی انقلاب رهنمودهای امام (ره) بر اساس آموزه های قرآن است که این پیروزی را رقم زد و البته حمایت و جاودانگی و حضور مردم در صحنه و اطاعت مردم از رهبری نیز از دلایل اصلی پیروزی انقلاب است.

❓ موضع آمریکا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در قبال جمهوری اسلامی ایران چگونه بود و فعالیت سفارتخانه این کشور به چه صورت درآمد؟

از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی دشمن شروع به توطئه کرد، هرچند آمریکا اعلام کرد که انقلاب اسلامی را به رسمیت می شناسد و سفارت آمریکا نیز ۱۰ ماه در ایران دایر بود و با بیشترین دیپلمات ها به عنوان بزرگترین سفارت خارجی فعالیت می کرد. در مواضع رسمی آمریکا اعلام شناسی انقلاب اسلامی می کرد و اینکه حاضر است برای پیشرفت ایران مشارکت کند اما اسناد لانه جاسوسی نشان داد از همان روز اول انقلاب برای سرنگونی نظام اسلامی تلاش کردند و به دنبال شکست انقلاب در تمام ابعاد بودند و از تمام گروه های تروریستی، تجزیه طلب استفاده و حتی برای ایجاد آنها تلاش کردند.

❓ در مورد برنامه های آمریکا برای براندازی نظام اسلامی توضیح بفرمایید؟

ضربه اقتصادی به ایران یکی از برنامه های اصلی آمریکا بود، با تمام نقشه های آنها انقلاب تداوم یافت و افراد نفوذی از سوی آنها در دولت فعالیت می کردند و به استخدام افراد حاضر در حاکمیت پرداختند و یک نمونه آن استخدام بنی صدر بود که راضی شده بود با ماهی هزار دلار به دشمن خدمت کند و این امر نیز یکی از اسناد لانه جاسوسی است. تجزیه طلبی از روز اول در کشور اجرا شد. در استان گلستان، گیلان، مازندران، کردستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و هر جا که توانست دشمنان را تقویت کرد و البته عده ای به آنها پیوستند.

یکی از باورهای عناصر وابسته نه تنها در ایران بلکه در کشورهایی که حتی می خواستند علیه امپریالیسم آمریکا مبارزه کنند، معتقد بودند که نمی توانند در مقابل آمریکا به پیروزی برسند مگر اینکه وابسته به قدرت دیگری باشند که در اینجا شوروی و چین مطرح می شد، به همین دلیل حزب توده شاخه حزب کمونیست شوروی محسوب می شد و عامل آنها بود و در حقیقت عامل کا. گ. ب (سرویس اطلاعات و امنیت اتحاد جماهیر شوروی سابق) سازمان جاسوسی شوروی بود.

عده ای نیز در این میان از چین طرفداری می کردند، آنها تصور کردند سیاست نه شرقی نه غربی ایران یعنی عدم وابستگی ایران به شرق و غرب و استقلال ایران از تمام قدرت ها نقطه ضعف انقلاب اسلامی است، در حالی که این موضوع نقطه قوت ما بوده و خواهد بود.

بر همین مبنا تصور می کردند می توانند حکومت ضعیف مستقل را سرنگون کنند و با همین دیدگاه عناصری در ایران به مقابل نظام پرداختند و از بمب گذاری و انفجار و اقدامات تروریستی تا هر آنچه از توانشان برمی آمد، کوتاهی نکردند و البته همه آنها شکست خوردند. حتی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در سایر کشورها حتی میان مبارزین مسلمات کشورهایی که می خواستند با استبداد کشورشان مقابله کنند و یا با آمریکا که حامی حکومت استبدادی بود، مبارزه کنند بر این تصور بودند که با آنکه خود مسلمان هستند اما مارکسیسم را علم مبارزه می دانستند و به همین لحاظ گروه های مارکسیستی در کشورهای مختلف شکل می گرفت و البته همواره شکست می خوردند.

❓ انقلاب اسلامی با چه شعاری تبدیل به الگو و الهام‌بخش در جهان شد؟

برای اولین بار توسط جمهوری اسلامی سیاست نه شرقی نه غربی و اتکا به حمایت مردمی و حضور آنها در صحنه شکل گرفت و این الگویی برای دیگران شد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پرچم عرب گرایی در مقابله با رژیم صهیونیستی و یا پرچم مارکسیستی در دست مسلمانان تبدیل به پرچم اسلام گرایی شد یعنی انقلاب اسلامی الگویی شد و می بینیم که در صحنه های مختلف دائم رو به پیروزی حرکت می کنیم و روز به روز آمریکا و دیگر قدرت ها تضعیف شدند و انقلاب اسلامی تنومندتر شد.

❓ درباره نقش و جایگاه رهبری و ولایت فقیه در پیروزی انقلاب اسلامی توضیح دهید؛ این عنصر چقدر بقای نهضت امام و امت را تأمین کرد؟

از نعمت های بزرگ خداوند به ملت بزرگ ایران هدایت انقلاب توسط امام (ره) بود که امام (ره) ۱۰-۱۱ سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی زنده بودند و هدایت می کردند و بعد از ایشان نیز این پرچم ولایت به دست مقام معظم رهبری سپرده شد و ایشان نیز همان مسیر امام (ره) را دنبال کردند و این مسئله با وجود فشارهایی که به ایران می آمد، موجب تاب آوری انقلاب اسلامی در برابر تمام فشارها شد و بلکه مسئله از تاب آوری فراتر رفت و امروزه شاهد نفوذ انقلاب اسلامی در تمام عرصه ها و در کشورهای مختلف هستیم. امروزه برای متوقف کردن حوثی ها و ممانعت از عبور کشتی های آمریکایی و انگلیسی که عازم اسراییل هستند به ایران متوسل می شوند. این درحالی است که ملت های دیگر قدرت زیادی دارند در حال حاضر حزب الله آن قدر قدرتمند شده است که موجودیت اسراییل را می تواند در یک جنگ احتمالی فراگیر به خطر بیندازد.

تعداد موشک های حزب الله به قدری است که هیچ کشور اروپایی توان رقابت با آن را ندارد و می بینیم حماس با وجود نداشتن بسیاری از امکانات و سلاح های پیشرفته غربی مانند هواپیما، هلی کوپتر، تانک و ناو جنگی مقاومت کرده و توانسته به پیروزی های بی نظیری برسد. معتقدم علت تاب‌آوری انقلاب اسلامی هدایت بر اساس قرآن است هدایتی که هم در قانون اساسی و مدیریت کشور توسط ولی فقیه بروز و ظهور دارد.

❓ جایگاه ایران با توجه به تهدیدات و توطئه های دشمن در عرصه های مختلف را چگونه ارزیابی می کنید؟

پیشرفت های کشور ما در عرصه های مختلف چشمگیر است. دشمنان ما هرگز انتظار چنین پیشرفتی را نداشتند. در عرصه نظامی، تکنولوژی با وجود تمام تحریم های کمرشکن پیشرفت های چشمگیری حاصل شده است اما پیشرفت نظامی ما آن قدر وسیع است که جرات ندارند به ایران تعرض نظامی کنند اما نمی توانند دست از دشمنی با ملت ایران بردارند و تلاش کردند مانند برخی از کشورهای دیگر انقلاب های رنگین در کشور ایران راه بیندازند. فتنه های بزرگی را تدارک دیدند و تمام امکانات خود را برای سرنگونی نظام جمهوری اسلامی بسیج کردند و توانستند عده ای هرچند محدود را با تبلیغات خود فریب دهند و در ذهن آنها رسوخ کنند و ما شاهد فتنه ۷۸، ۸۸ و فتنه سال های اخیر هم بودیم. تمام این فتنه ها به شکست انجامید در حالی که اگر یک دهم برنامه ریزی ها و سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر انجام می دادند به پیروزی می رسیدند اما در ایران با شکست مواجه شدند.

❓بیانیه گام دوم انقلاب چه ردیه هایی بر ادعاها و تلاش های دشمن وارد کرد؟

در حالی که ادعا می کردند نظام اسلامی در آستانه سقوط است مقام معظم رهبری بیانیه گام دوم انقلاب را برای ۴۰ سال آینده مطرح کردند و حوادث هم نشان داد که تصورات دشمن مبنی بر اینکه می تواند نظام را سرنگون کند، باطل است و امروزه ضدانقلابیونی که به کشورهای مختلف برای سرنگونی نظام مراجعه می کنند با سردی آنها مواجه می شوند زیرا آنها فهمیده اند که نظام جمهوری اسلامی سرنگون شدنی نیست و این نکته بسیار مهمی است که نظامی در کشور ما شکل گرفته که با وجود تمام تهدیدها، ترورها، جنگ هشت ساله و شدیدترین تحریم‌ها روی پای خود ایستاده و بلکه در عرصه‌های مختلف نیز پیشرفت کرده است. اما پیروزی بزرگ‌تر این است که ما دائم رو به رشد هستیم هرچند مشکلات معیشتی داریم و دشمنان ما سعی کردند با تحریم‌ها برای مردم مشکلات معیشتی ایجاد کنند، اما مردم پای نظام و انقلاب ایستاده اند و این نیز برای دشمنان شگفت‌انگیز است.

به قول خانم رایس که وزیر خارجه دولت بوش پسر بود، می‌گفت ما سال‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم و نیروهای زیادی را به کار می‌گیریم و بودجه کلانی را به کار می‌بریم اما تمام برنامه‌های ما با سخنرانی یک ساعته رهبر انقلاب خنثی می‌شود. وجود امام (ره) در ۱۰- ۱۱ سال پس از پیروزی انقلاب و تداوم رهبری آیت الله العظمی خامنه ای در کشور ما نعمت‌هایی است که ما باید روز به روز بیشتر قدر آن را بدانیم و البته قدر مردم را نیز بدانیم. مردمی که نمونه حضورشان در صحنه را در مراسم تشییع شهید سلیمانی نیز دیدیم و در مراسم اخیر سالگرد این شهید که شاهد انفجارهایی بودیم و این انفجارها نمی‌تواند پایه‌های نظام را سست کرده و خون‌هایی که ریخته می‌شود درخت انقلاب را بیش از گذشته قوی‌تر می‌کند.

❓درباره اصلی‌ترین عوامل تاب‌آوری جمهوری اسلامی ایران مقابل تحریم‌ها، تهدیدات و فتنه‌ها توضیح دهید.

باید عوامل تاب‌آوری نظام و پیشرفت کشور در عرصه‌های مختلف را بشناسیم و آنها را تقویت کنیم. زمانی دشمنان ما در زمان جنگ به دنبال آن بودند که ما حتی نتوانیم سیم خاردار طراحی وارد کنیم اما امروز آنها نگران صادرات موشک‌ها و پهپادهای ایرانی هستند. زمانی به دنبال تجزیه ایران بودند. امروز نگران حضور ایران در دریای مدیترانه و در دریای کاراییب هستند. زمانی دم از تجزیه ایران می‌زدند اما امروز صحبت از آن می‌کنند که ایران به دنبال شکل‌دهی امپراطوری بزرگ است هرچند که ایران به دنبال امپراطوری بزرگ نیست و به حقوق ملت ها احترام می‌گذارد اما دشمنان ما شاهد نفوذ معنوی ملت ما در میان ملت‌های دیگر هستند.

❓ نقش اسلام و آموزه هایش را در تاب آوری، حیات و بقای انقلاب چطور ارزیابی می کنید؟

آنچه باعث تاب‌آوری انقلاب شده اسلام است و هدایت این کشور بر اساس اسلام صوت می گیرد. این اصل آن قدر مهم است که حتی اگر دشمنان ما بتوانند از طریق افراد خودفروخته و منحرف در منصب‌هایی مانند ریاست جمهوری نفوذ کنند اما نمی‌تواند انقلاب را از مسیر خود منحرف کنند. در گذشته می‌گفتند انقلاب‌ها فرزندان خودشان را می‌خورند یعنی کسانی که در انقلاب مشارکت داشته اند توسط کسانی که در انقلاب پیروز شدند از بین می رفتند.

باید بدانیم تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها این است که اجازه نداد فرزندان منحرف، انقلاب را از بین ببرند و ما در آستانه چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم.

 با تحلیل استراتژیک می گویم از این پس هم انقلاب با پیشرفت جدی مواجه است و این در شرایطی است که تحولات جهانی به نفع انقلاب اسلامی پیش می‌رود. آمریکا و اروپا رو به افول هستند و نظام تک قطبی به سرعت در حال تبدیل شدن به نظام چندقطبی است و اهداف مهمی به رهبریت ایران در حال شکل‌گیری است و ایران با صلابت گام دوم انقلاب اسلامی را بر می‌دارد و در ۲۰ سال آینده ایران در موقعیتی بی‌نظیر قرار می گیرد که تصوری از آن در ذهن نداریم.

shabestan.news/xjRrX 

۰۲/۱۱/۱۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">